maanantai 15. lokakuuta 2012

¿Que tal?

Sanna: 
Huhhuh aika lentää. Tällä viikolla tulee kuukausi täyteen Espanjan seikkailusta! Kun sain kuulla, että pääsen matkustamaan kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan olin pudota tuolilta. Mikä parasta mun kanssa samaan aikaan lähti myös mun kaks hyvää ystävää. Meitä varoteltiin paljon ennen kuin matka alkoi, että jossain vaiheessa iskee kulttuurishokki ja hirveä koti-ikävä, mutta tälläsiä oireita ei oo ainakaan vielä ilmennyt. Varmaan helpottaa, että tylsyyden iskiessä tai jos haluaa kertoa jollekin asioistaan voi soittaa ennestään tutulle ihmiselle ja lähteä vaikka kävelylle.
          Espanja ei missään vaiheessa ole tuntunu liian vieraalta. Toki täällä on tapoja joihin on täytyny hetki totutella tai muuntaa ne soveltumaan itselle. Esimerkiksi kenkiä pidetään sisällä yleisesti jalassa, on normaalia pussata tuttuja poskille aina kun ne tapaa ja jutella tuttavallisesti ihmisille, jonka on nähnyt vain vilaukselta jossain. Supermarketeissa roikkuu kinkkuja katosta ja kalat käsitellään A:sta alkaen asiakkaan silmien edessä kauppojen kalatiskillä. Kuitenkin nämäkin asiat on vasta pikkujuttuja ennen kuin espanjalaistun kunnolla tähän elämäntapaan... en malta odottaa ;)

Koulusta kertyy enemmän hommia tehtäväksi kotona kuin aikaisemmin. Espanjalaisilla oppilailla on tällä hetkellä paljon kokeita, jotka me suomalaiset korvataan tekemällä muita töitä. Espanjan kieli sujuu jo paremmin, mutta ei aivan niin hyvin, että suoriutuisin luonnontieteistä espanjaksi. Halu tutustua lisää espanjalaisiin on kova, mutta niiden kokeiden takia me vietetään melko paljon aikaa keskenämme ja suomeahan siinä tulee puhuttua :D Viikonloput onkin sitten pyhitetty espanjalle. Viime viikonlopun vietin hostisäni talossa. Yövyn siellä aina joka toinen viikonloppu. Järjestely ei haittaa mua, mutta tavaroiden siirtely vähän vaikeuttaa elämää. Onneks mun hostvanhemmat on todella mukavia ja yrittää kaikkensa, että viihtyisin. Ja niinhän mä teenkin! 


Näköalat mun huoneen ikkunasta "isän" talossa. ¡Me gusta! Omakotitaloihin kun oon Suomessa tottunut.
Hahhaa, mikähän päivä on?
Tytöt Oviedon uusimman (ja modernimman) ostoskeskuksen edessä. Se sijatsee muutes melkein  mun naapurissa. Jäiks!
Tästä tulee kuljettua usein. Kotoa puiston läpi keskustaan. 
Minä shoppailemassa. Lasit ei kuitenkaan tarttunu mukaan, mutta kokeillahan aina voi.

Oltiin tänään jätskillä. Oli kyllä paras jäätelö, jonka oon syöny pitkään aikaa: frozenyogurt melon. Ja vielä (melko) terveellistä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti